سی شارپ چیست و چه کاربردی دارد؟!

سی شارپ چیست و چه کاربردی دارد؟!

در این مقاله به معرفی زبان برنامه نویسی سی‌شارپ می پردازیم و شما را کاملا با زبان #C و ویژگی های آن آشنا می کنیم.

سی‌شارپ، یک زبان برنامه نویسی Cross Platform است که به لطف NET Core، شما می توانید این زبان را بر روی تمامی سیستم عامل ها (Windows, Linux, Mac) اجرا کرده و به توسعه برنامه های خود بپردازید.

در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

مقدمه

بدون شک یکی از محبوب ترین و پرکاربرد ترین زبان‌های برنامه نویسی حال حاضر دنیا سی‌شارپ نام دارد، که بر اساس آخرین تحقیقات صورت گرفته این زبان جزو پنج زبان برنامه نویسی برتر در دنیا می باشد، که همچنین بازار کار بسیار خوبی در ایران دارد.

از زبان برنامه نویسی سی‌شارپ می توان در طراحی برنامه های تحت وب، اپلیکیشن آندروید / ویندوزفون یا ios، بازی، هوش مصنوعی و برنامه های تحت سیستم عامل های کامپیوتری استفاده کرد. برای توسعه برنامه های ویندوز از طریق زبان سی‌شارپ می توان از پلتفرم های WinForms ،WPF  و UWP استفاده کرد. حتی با استفاده از زبان سی‌شارپ و پلتفرم هایی مانند Xamarin و UWP می ‌توان برای آندروید، iOS و ویندوزفون‌ برنامه ایجاد کرد. همچنین فریمورک های ASP.NET MVC  و ASP.NET Core دو تکنولوژی برای طراحی و ایجاد برنامه های تحت وب مدرن هستند که امروزه در دنیای برنامه نویسی بسیار پرکاربرد و پر آوازه می باشند. بنابراین اگر تسلط خوبی به زبان برنامه نویسی سی‌شارپ داشته باشید، شما آمادگی کافی برای شروع یادگیری فریمورک قدرتمند ASP.NET Core را نیز خواهید داشت که در اینصورت می توانم به شما بگویم که بارتان را بسته اید! همچنین با فریمورک Unity می توانید انواع بازی های تلفن همراه و با فریمورک ML.net در هوش مصنوعی فعالیت خود را آغاز کنید.

تاریخچه پیدایش سی‌شارپ

در سال ۱۹۹۹، شرکت Sun (سان) اجازه استفاده از زبان برنامه‌نویسی جاوا را در اختیار شرکت مایکروسافت قرار داد تا در سیستم‌عامل خود از آن استفاده کند. جاوا در اصل به هیچ پلتفرم یا سیستم‌عاملی وابسته نبود، ولی مایکروسافت برخی از مفاد قرار داد را زیر پا گذاشت و قابلیت مستقل از سیستم‌عامل بودن جاوا را از آن برداشت، شرکت سان پرونده‌ای علیه مایکروسافت درست کرد و مایکروسافت مجبور شد تا زبان شی گرای جدیدی با کامپایل جدید که به ++C شبیه بود را ایجاد کند. در سال ۱۹۹۹ آندرس هلزبرگ گروهی را برای طراحی زبانی جدید تشکیل داد که در آن زمان نامش Cool بود و شبیه زبان C بود اما با خواص شیءگرایی، مایکروسافت در نظر داشت اسم این زبان را برای همیشه Cool قرار دهد، ولی به دلیل مناسب نبودن برای اهداف تجاری این کار را نکرد. در ارائه و معرفی رسمی چارچوب دات‌ نت در سال ۲۰۰۰ این زبان به C# تغییر نام یافت. مدیر و سرپرست طراحان سی شارپ در مایکروسافت آندرس هلزبرگ بود که تجربه قبلی او در طراحی Framework و زبان‌های برنامه سازی ++Borland، Delphi، Pascal، C++ به آسانی در دستورالعمل‌های سی شارپ قابل رویت است.

چرا زبان برنامه نویسی سی‌شارپ ؟

دلایل بسیاری برای محبوبیت زبان سی شارپ وجود دارد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سی‌شارپ یک زبان پایه ای است:

#C جزو زبان های برنامه نویسی سطح بالاست و به دلیل استفاده از کلمات عامیانه در زبان انسان ها، به شدت یادگیری را راحت کرده است، به عنوان مثال متد WriteLine برای چاپ اطلاعات و متد Clear برای حذف اطلاعات نمایش داده شده بر روی مانیتور کاربر استفاده می شود.

در نتیجه زبان برنامه نویسی سی‌شارپ، را می توان گزینه ی مناسبی برای افراد مبتدی معرفی کرد.

  • سی‌شارپ یک زبان چند منظوره است:

#C جزو زبان های چند منظوره است، این بدان معنی است که شما پس از یادگیری زبان برنامه نویسی سی‌شارپ می توانید طبق علاقه ی شخصی در هر کدام از پلتفرم های موجود اعم از وب سایت، اپلیکیشن، بازی، نرم افزارهای کامپیوتری، هوش مصنوعی و … فعالیت خود را آغاز کنید.

در نتیجه با یادگیری زبان برنامه نویسی سی‌شارپ، می توانید پس از مدتی به یک فول استک دولوپر | full stack developer تبدیل شوید.

  • دارای قدرتمندترین IDE در دنیاست:

شرکت مایکروسافت، خالق دو محیط برنامه نویسی یا همان IDE ( که مخفف Integrated Development Environment ) معروف به نا‌م‌های Microsoft Visual Studio (زبان های سمت سرور) و Microsoft Vs Code (زبان های سمت کاربر) بوده و با وجود اینکه می توان با زبان‌های دیگری همچون پایتون، جاوا و … در محیط نرم افزار مایکروسافت ویژوال استودیو کدنویسی کرد، ولیکن این نرم افزار بصورت انحصاری برای زبان سی‌شارپ طراحی و توسعه داده شده که باعث می شود برنامه نویسی به زبان سی‌شارپ در نرم افزار ویژوال استودیو به شدت لذت بخش و راحت باشد.

  • دارای برنامه های تحت وب یکپارچه ای است:

زبان برنامه نویسی سی‌شارپ دارای کتابخانه‌های بزرگی است که می تواند عملکرد سطح بالاتری نسبت به دیگر زبان ها همچون جاوا و C++ ارائه دهد.

  • راحتی کار با Microsoft SQL Sever:

با وجود اینکه با نرم افزار Microsoft SQL Server، می توان پایگاه داده برنامه هایی که به زبان سی‌شارپ توسعه داده نشده اند را ایجاد و مدیریت کرد، ولیکن باتوجه به سیاست کمپانی مایکروسافت این نرم افزار نیز همانند نرم افزار Microsoft Visual Studio در اصل برای زبان برنامه نویسی سی‌شارپ طراحی و توسعه داده شده و اگر شما برنامه نویس سی‌شارپ باشید، کار کردن با SQL Server برایتان بسیار راحت تر است.

  • بازار کار عالی در ایران و خارج از ایران:

با توجه به محبوبیت زبان برنامه نویسی سی‌شارپ و دیگر تکنولوژی های عرضه شده توسط کمپانی مایکروسافت در بین برنامه نویس های داخلی از گذشته تا کنون، پروژه های بزرگی اعم از وب سایت های دولتی، وب سایت های سازمانی، وب سایت های بانکداری، وب سایت های دانشگاهی و … با زبان سی‌شارپ توسعه داده شده اند و اگر نیم نگاهی به سایت های کاریابی داخلی بیاندازید، متوجه می شوید که روزانه شرکت های خصوصی و دولتی زیادی آگهی های استخدامی مربوط به جذب برنامه نویس سی‌شارپ می دهند. درنتیجه اگر شما برنامه نویس سی‌شارپ باشید، می توان گفت که امنیت شغلی شما در ایران تضمین شده است!

در رابطه با خارج از ایران هم از آنجایی که این زبان توسط کمپانی مایکروسافت عرضه، بروزرسانی و پشتیبانی می شود، درنتیجه بازار کار بسیار خوبی دارد.

  • یک زبان کاملا شئ گرا (OOP) است:

برنامه نویسی شی گرا که به اختصار OOP ( مخفف Object Oriented Programing) نیز نامیده می‌شود، در حقیقت منطقی برگرفته از زندگی روزمره‌ی ما انسان ها است. اگر به اطراف خود بنگرید، اشیای مختلفی را می بینید،  پس انسان بر اساس اشیا فکر می کند. در برنامه نویسی شی گرا نیز ما تلاش می کنیم تا مفاهیم برنامه نویسی را  همانند اشیای دنیای واقعی مدل کنیم. زیرا ذهن انسان توانایی بالایی در مدل سازی اشیا دارد.

مزایای برنامه نویسی شئ گرا چیست ؟

باعث افزایش امنیت پروژه می شود.

باعث کاهش هزینه توسعه می شود.

باعث تحلیل ساده تر برنامه می شود.

باعث کاهش هزینه نگهداری می شود.

باعث قابلیت استفاده مجدد از کدها می شود.

باعث صرفه جویی در استفاده از منابع می شود.

باعث سازمان دهی و بهینه کردن کدها می شود.

باعث تقسیم بندی برنامه به برنامه های کوچکتر اما مستقل می شود.

بررسی آینده زبان #C و بازار کار سی‌شارپ

برای یادگیری برنامه نویسی، زبان های برنامه نویسی بسیار زیادی وجود دارد که هر کدام از آن ها مزایا و معایب مختص به خود را دارند. یکی از این زبان ها، زبان برنامه نویسی سی‌شارپ است. نکته ی قابل توجه در مورد زبان سی‌شارپ که باعث برتری این زبان نسبت به سایر رقبا است، پشتوانه ای بزرگ به نام مایکروسافت است. بر اساس گزارشی که در سال ۲۰۰۲ منتشر شد، مشخص شد که شرکت مایکروسافت پس از صرف دو میلیون دلار هزینه و ۵ میلیون ساعت کار بی وقفه توانسته این زبان برنامه نویسی را در اختیار توسعه دهندگان سراسر دنیا قرار دهد؛ به همین دلیل به جرات می توان گفت زبان برنامه نویسی سی‌شارپ آینده خوب و مطمئنی خواهد داشت.

دوره‌های مرتبط
پرداخت اقساطی
اینترنت نیم بها
سی شارپ پیشرفته همراه با S‌Q‌L Server
پرداخت اقساطی
اینترنت نیم بها
سی شارپ مقدماتی همراه ویژوال استودیو