چرا ما باید برای طراحی اپلیکیشن های موبایلی از فریمورک Xamarin استفاده کنیم؟
اگر به طور خلاصه بخواهیم بگوییم، با استفاده از فریمورک Xamarin رویای بسیاری از برنامه بنویس ها محقق شد، همچنین برنامه نویس های موبایل امروزه می توانند یک کد را روی پلتفرم های مختلف اجرا کنند، بدون اینکه از عملکرد آن ها کاسته شود! با افزایش رقابت بین شرکت های توسعه دهنده، شرکت هایی موفق اند که برنامه های آن ها روی اکثر پلتفرم های رایج بدون هیچ نقصی اجرا شود. این رویه هم از نظر زمان صرف شده و هم هزینه برای شرکت ها بصرفه تر است. خوش بختانه وجود ابزار های توسعه دهنده قابل اطمینان به تیم های برنامه نویسی این اجازه را داده است که با طی کمترین زمان کد هایشان را روی پلتفرم های مختلف اجرا کنند. در این مقاله، ما مهم ترین دلایل استفاده از فریمورک Xamarin برای توسعه ی اپلیکیشن های موبایلی را به شما معرفی می کنیم و مزایا استفاده از این فریمورک مختص به #C را بررسی می کنیم.
معرفی فریمورک Xamarin
Xamarin یکی از شرکت های نرم افزاری است که زیر ساخت های زبان مشترک (CLI) را فراهم می کند و توسط شرکت ماکروسافت در سال 2016 تاسیس شده است. Xamarin شرکت توسعه دهنده ی اپلیکیشن است که با هدف توسعه اپلیکیشن ها بر روی پلتفرم های اندرویدو ios و ویندوز تاسیس شده است.
محبوبیت فریمورک Xamarin
اگر بخواهیم بر اساس آمار های موجود قضاوت کنیم، دورهات Xamarin در سراسر جهان محبوب هستند. طبق اطلاعاتی که تا سال 2017 از شرکت ها گرفته شده است، بیشتر از 15000 شرکت و 1.4 میلیون برنامه نویس در 120 کشور از فریمورک Xamarin استفاده می کنند. از معروف ترین شرکت هایی از از این فریمورک استفاده می کنند می توان از bosch، siemens، slack و pinterest نام برد.
فریمورک Xamarin چگونه کار می کند؟
در تصویر نموداری بالا، ساختار کلی اپلیکیشن های کراس پلتفرم تهیه شده در زامارین به خوبی مشخص است. زامارین امکان ساخت UI بومی را بر روی هر یک از پلتفرم ها برای شما فراهم می کند. همچنین به شما این امکان را می دهد که منطق های بیزینسی خود را با استفاده از #C بنویسید. فریمورک Xamarin بر اساس NET. ساخته شده است. به این ترتیب بسیاری از تسک ها و وظیفه ها را به صورت اتوماتیک مدیریت می کند. تسک هایی مانند جمع آوری زایئات کدها، تخصیص مموری و حافظه و قابلیت همکاری با پلتفرم های بنیادی.
معرفی بعضی از امکانات فریمورک Xamarin
فریمورک زامارین، توانایی های موجود در پلتفرم های بومی را با یکدیگر ادغام کرده و امکاناتی را به آن افزوده است. بنابراین آنچه حاصل شده است به شرح زیر می باشد:
1- کامل کردن مستلزمات SDK های اساسی
فریمورک زامارین شامل مستلزماتی است که متعلق به SDK های هر دو پلتفرم ios و اندروید است. به علاوه آنکه این مستلزمات بسیار قوی نوشته شده اند، به این معنا که برای جهت یابی و استفاده بسیار مفید و قابل دسترس هستند. بنابراین حین انجام فرآیند توسعه، ارزیابی موارد را برای توسعه دهنده به قدرتمندترین و سریع ترین حالت ممکن انجام می دهند. در نتیجه توسعه دهنده زمان کمتری را صرف آزمودن کدهای نوشته شده خود و رفع خطاهای احتمالی می کند و قادر است یک اپلیکیشن کارآمد و قوی را تهیه و منتشر نماید.
2- #Objective-C، Java، C و ++C , C
فریمورک زامارین امکاناتی را فراهم کرده است که به کمک آن توسعه دهنده قادر است به صورت مستقیم به کتابخانههای #Objective-C، Java، C و ++C , C استناد کند. به این ترتیب می تواند از طیف گسترده ای از آرایه های موجود در تمام این کتابخانه از استفاده نماید. این قابلیت به توسعه دهنده این امکان را می دهد که از کتابخانه های موجود برای ios و اندروید در #Objective-C، Java، C و ++C , C استفاده نماید. به علاوه زامارین امکان بستن پروژههای objective-C و Java را با سینتکس های اعلامی فراهم کرده است.
3- ساختن زبان های مدرن
اپلیکیشن های زامارین به زبان #C نوشته شده اند. #C یک زبان برنامه نویسی مدرن، شامل بهینه سازی های مهمی نشأت گرفته از Objective-C و Java است. این بهینه سازی ها، مواردی اعم از امکانات زبان پویا، ساختن عملکردهایی مانند لامبدا، LINQ، برنامه نویسی های موازی، عمومی سازی و مواردی از این دست است.
4- کتابخانه کلاس بنیادی قدرتمند یا (BCL)
اپلیکیشن زامارین از BCL .NET استفاده می کند. یک طیف گسترده از کلاس ها که دارای امکانات وسیع، جامع و ساده ای هستند. مواردی مانند XML قدرتمند، دیتابیس، سریال سازی، IO، رشته و پشتیبانی شبکه ای و مواردی از این دست. #C موجود می تواند برای استفاده در یک اپلیکیشن مورد تدوین واقع شود که به این ترتیب دسترسی به هزاران کتابخانه را برای توسعه دهنده فراهم می کند. این کتابخانه عملکردهای زیادی را بر اساس BCL به اجرا در می آورند.
5- محیط توسعه یکپارچه مدرن (IDE)
Modern Integrated Development Environment یا همان محیط توسعه یکپارچه، موضوع بعدی مهمی است که درباره زامارین وجود دارد. فریمورک زامارین Xamarin، از Visual Studio استفاده می کند. یک IDE مدرن که از امکاناتی نظیر:
تکمیل کننده اتوماتیک کدها
مدیریت پروژه های سنگین و پیچیده
سیستم مدیریت و ارائه راه حل ها
کتابخانه ای دارای پروژه های نمونه و تمپلیت های آماده
سیستم هدایت منابع یکپارچه
و مواردی از این دست برخوردار است.
6- پشتیبانی از کراس پلتفرم موبایل
زامارین، پشتیبانی کراس پلتفرم های پیچیده ای را برای سه پلتفرم اندروید، ios و ویندوز ارائه می کند. اپلیکیشن ها توسط زامارین در حالتی نوشته می شوند که در حدود %90 از کدهای آنها عینا قابلیت اشتراک گذاری بر روی این سه پلتفرم را دارند. از این رو زامارین به عنوان یک API یکپارچه پیشنهاد می شود تا به وسیله آن بتوان به منابع عمومی هر سه پلتفرم دسترسی داشت. به این ترتیب علاوه بر قابلیت اشتراک گذاری کدها، در هزینه ها و زمان تا حد بسیار زیادی صرفه جویی می شود.
فریمورک Xamarin در اندروید
اپلیکیشن های اندروید زامارین، از #C به یک زبان برنامه نویسی میانه (IL) تدوین شده اند. پس از آن این IL به صورت Just-in-Time یا (JIT) و درست در زمان لانچ اپلیکیشن، به یک زبان بومی تدوین می شود.
اپلیکیشن های اندروید زامارین، توسط یک محیط اجرایی مونو، به اجرا در می آیند، درست شانه به شانهماشین مجازی Android Run Time یا (ART) است؛ NET. زامارین را ارائه کرد تا به وسیله آن بتواند اسامی Android.* و Java.* را محقق سازد. محیط اجرایی مونو، توسط MCW یا همان Managed Callable Wrappers، برای این اسامی فراخوانده می شود. به این ترتیب Android Callable Wrappers یا ACW را برای Art فراهم می کند. بنابراین کدها در هر دو محیط قابل استناد کردن به یکدیگر هستند.
فریمورک Xamarin در ios
اپلیکیشن های ios زامارین به طور کامل Ahead-of-Time یا AOT هستند و از #C به کدهای مونتاژ شده ARM بومی تدوین شده اند. زامارین از سلکتورها برای نمایش objective-C جهت مدیریت #C و از ثبت نام کنندگان برای نمایش مدیریت کدهای #C به Objective-C استفاده می کند.
سلکتورها و ثبت نام کنندگان در مجموع bindings نامیده می شوند و به#C و Objective-C این امکان را می دهند که با یکدیگر در ارتباط باشند.
Xamarin.Forms
این یک فریمورک UI منبع باز است و به توسعه دهندگان این امکان را می دهد که Xamarin.IOS و Xamarin.Android و اپلیکیشن های ویندوزی را با استفاده از یک سورس کد بسازند. همچنین به توسعه دهندگان این امکان را می دهد که ظاهر اپلیکیشن خود را در XAML با کدهای #C طراحی کنند. سپس این کدها در هر پلتفرم به صورت بومی سازی شدهخروجی گرفته می شود. مثال هایی از Xamarin.Forms به شرح زیر است:
XAML user-interface language = زبان UI XAML
Databinding = بستن اطلاعات
Gestures = حرکات
Effects = اثرات و افکت ها
Styling = استایل ها و حالت ها
مزایای فریمورک زامارین
برخی از مزایای زامارین که به بسیاری از آن ها در متن اشاره شد به اختصار به شرح زیر هستند:
فریمورکی که مجهز به Visual Studio است.
منطق اپلیکیشن را به اشتراک می گذارد.
قابلیت برنامه نویسی و طراحی UI را داراست.
قابلیت تست و ارزیابی اپلیکیشن طراحی شده را داراست.
یک فروشگاه بی نظیر برای ابزارها و ملزومات طراحی UI دارد.
پکیج های اشتراکی بسیار آسان و قابل دسترسی دارد.
یادگیری آن بسیار ساده است.
رویکرد های توسعه اپلیکیشن با Xamarin
شما می توانید به دو روش اپلیکیشن های cross-platform طراحی کنید.
Forms technology
در این روش شما یک رابط بصری به کمک زبان برنامه نویسی #C طراحی می کنید و این کد را در پلتفرم های مختلف با تغییرات جزئی استفاده می کنید. در این روش کد های مربوط به رابط کاربری و همینطور کد های مربوط به backend بین پلتفرم ها مشترک هستند.
Xamarin Native
به کمک کتابخانه های Xamarin.Windows و Xamarin.android و Xamarin.ios شما می توانید برای هر یک از پلتفرم ها اپلیکیشن های متفاوت طراحی کنید. در این روش برای هر یک از پلتفرم ها شما رابط کاربری جداگانه طراحی می کنید ولی کد های backend بین پلتفرم ها مشترک هستند.
دلایل اصلی استفاده از فریمورک Xamarin
می توانید اپلیکیشن ها را بصورت native توسعه دهید.
Xamarin به همه native API ها و ابزار هایی که در پلتفرم های اندروید و ios و ویندوز استفاده میشود، دسترسی دارد. بنابراین شما می توانید برای هر یک از پلتفرم ها، اپلیکیشن هایی با ویژگی های منحصر بفرد طراحی کنید که از ساختار اصلی آن ها یکسان است. مهم ترین دلیلی که Xamarin نسبت به سایر رقبای خود پیشی گرفته است، همین قابلیت است.
انعطاف بالای Xamarin
یکی از دلایلی که فریمورک Xamarin طرفداران زیادی دارد، قابلیت زبان برنامه نویسی #C است که شما به کمک آن، دیگر نیازی ندارید که برای هر یک از پلتفرم ها از محیط جداگانه ای استفاده کنید. همه امکاناتی که به آن نیاز دارید توسط visual studio برای شما فراهم شده است. به کمک این قابلیت، شما هم از نظر زمانی و هم از نظر تمرکزی که روی پروژه خواهید داشت، در شرایط بهتری قرار میگرید.
پروسه طراحی و معرفی برنامه بسیار کوتاه تر میشود.
اگر شما بتوانید از یک کد، در پلتفرم های مختلف استفاده کنید از نظر زمانی بسیار جلو افتاده اید. شما اپلیکیشنی که می خواهید را طراحی می کنید و برای اجرای آن روی پلتفرم های مختلف فقط کافیست تنظیمات جزئی انجام دهید که از نظر زمانی بسیار بصرفه است.
علاوه براین شما با استفاده از visual studio محیط بسیار ساده و کارایی دارید که تمامی ابزار هایی که به آن نیاز دارید برای شما فراهم شده است. بنابراین شما نیاز ندارید کارکردن با محیط های مختلف را یاد بگیرید. برای دانلود visual studio از این لینک استفاده کنید.
نگهداری آسان اپلیکیشن ها
نگهداری از اپلیکیشن هایی که با Xamarin طراحی شده اند، بسیار ساده است. اگر بخواهید شما برنامه خود را بروز رسانی کنید و یا تغییری در آن ایجاد کنید، کافیست تغییرات را در سورس کد اعمال کنید. بدلیل اینکه، قسمت زیادی از کدها در پلتفرم ها یکسان است، شما به سادگی می توانید تغییرات را در زمان کوتاهی اعمال کنید.
تست کردن اپلیکیشن ها
شما با استفاده از ابزار هایی که Xamarin در اختیارتان قرار می دهد، می توانید به خوبی اپلیکشین ها را در پلتفرم های مختلف از نظر عملکرد ساختار اصلی و همینطور رابط های کاربری، تست کنید. این ابزار ها این امکان را به شما می دهد تا برنامه ها را به طور خودکار روی دستگاه های واقعی تست کنید و در صورت بروز هر گونه مشکلی در نحوه عملکرد برنامه، قبل از انتشار آن را رفع کنید.
سخن آخر
Xamarin یکی از محبوب ترین فریمورک های زبان برنامه نویسی #C است؛ فریمورک Xamarin بدون شک یکی از قدرتمندترین ابزار موجود برای طراحی اپلیکیشن های موبایلی است. این فریمورک امکانات مختلفی در اختیار شما قرار می دهد که شما به کمک آن می توانید برنامه ها را هم بصورت native وهم cross-platform طراحی کنید. با این حال بدلیل کوچکتر بودن community های Xamarin نسبت به جوامع اندرویدی و ios ای، جای تعجب نیست که برنامه نویسان کمتری بصورت حرفه ای Xamarin کار کنند.