متد ReadKey
نام دوره: زبان سی شارپ مقدماتی
نویسنده: علی مقدم جاه (مدرس دوره)
متد ReadKey
متد ReadKey از توابع داخل کلاس Console بوده و همانطور که از نام این کلاس پیداست، مربوط به پروژه کنسول اپلیکیشن میباشد.
در محیط کنسول اپلیکیشن همانند دیگر پروژهها، کامپایلر خط به خط از بالا شروع به خواندن و اجرا نمودن کدهای برنامهنویسی میکند؛ اما وقتی این کدها تمام میشود برنامه شما نیز بسته خواهد شد!
درنتیجه آخرین خط خالی از پروژه ما به معنای بسته شدن محیط کنسول اپلیکیشن است.
فرض کنید برنامهای نوشتید تا تعدادی ورودی را از کاربر دریافت کرده و سپس تمامی آن مقادیر را در جدولی زیبا کنار هم چاپ کرده و به نمایش کاربر بگذارد، کاربر نیز با دقت تمام وقت گذاشته و این مقادیر را تک به تک وارد میکند.
اما زمانی که نوبت اجرا میشود، از آنجایی که کامپایلر در کسری از ثانیه کدها را خوانده و Cpu شما نیز قدرت بالایی جهت اجرای دستورات چاپ این مقادیر دارد، درنتیجه در کمتر از یک ثانیه محتوا چاپ شده و محیط کنسول اپلیکیشن بسته میشود و دراینصورت کاربر هیچ خروجیای از جدولی که قرار بود به عنوان نتیجه به آن نمایش داده شود را مشاهده نمیکند!
اما با استفاده از متد ReadKey در انتهای پروژه خود، به کامپایلر میفهمانیم که هر زمان به این دستور رسیدی، به طور کامل Stop کرده و از خواندن و اجرا نمودن خط کدهای برنامهنویسی بعدی جلوگیری کند.
اما این زمان stop شدن کامپایلر چقدر دوام میآورد؟
متد Readkey به معنای آن است که کامپایلر stop شو تا زمانی که کاربر، یکی از کلیدهای روی کیبورد خود را فشار دهد!
درنتیجه هر زمان که کاربر بر روی یکی از دکمههای کیبورد خود کلیک کند، کامپایلر از حالت Stop خارج شده و مجددا فرآیند خواندن و اجرا کردن خط کدهای بعدی را start میکند.
در این حالت اگر بعد از خطی که دستور Console.ReadKey را استفاده کردهاید، دستور دیگری ننوشته باشید، درنتیجه محیط کنسول اپلیکیشن بسته خواهد شد؛ اما اگر دستور یا دستوراتی را بعد این متد ReadKey نوشته باشید، کامپایلر شروع به خواندن و اجرا کردن آن خطوط خواهد کرد.
Console.Readkey();
جهت شرکت در دورههای زبان برنامه نویسی سیشارپ، از کد تخفیف heplc30 استفاده کنید.